niedziela, 1 czerwca 2014

Ocenianie

         Po przeczytaniu artykułu "Ocenianie umiejętności praktycznych uczniów szkoły podstawowej na przykładzie przyrody - zarys problemu" zgadzam się ze stwierdzeniem, że ocenianie praktycznych umiejętności uczniów na lekcjach przyrody nie jest zadaniem trudnym.
         Przyroda jako nowy przedmiot miała rozwinąć umiejętności obserwowania i zachęcać do poszukiwania tego co dzieje się w środowisku, jednak założenia okazały się zbyt wygórowane i lekcje przyrody przebiegają głównie tak samo jak wszystkie inne, uczniowie o przyrodzie dowiadują się z podręcznika. 




         Aby oceniać umiejętności praktyczne uczniów trzeba wiedzieć jak jej dokonać. Do wyboru są dwie drogi - albo ocena pracy ucznia, albo ocena poprawności działań podjętych przez uczniów. Obie są skuteczne i nie są wcale takie pracochłonne. Autorka podała konkretny sposób oceniania praktycznych umiejętności uczniów, poprzez zamieszczone dwóch przykładów. Pierwszy z nich " Szkolna wycieczka" dotyczył sprawdzania w klasie, drugi "Łowcy nagród" w terenie. Do każdego z nich należało się przygotować, zadbać o narzędzia pomiarowe. Uczniowie do obu zadań podeszli w sposób skrupulatny. W każdym oczywiście natrafili na różnego rodzaju trudności, jednak było to dla nich ciekawym doświadczeniem, szczególnie wyprawa w teren. 

         Warto zapoznać się z tym artykułem, może on nam ułatwić nasze spojrzenie na ocenianie praktycznych umiejętności na lekcjach przyrody i dać kilka ciekawych propozycji prowadzenia takich zajęć, nie dużym kosztem nakładu pracy. Szczególnie, że dzięki zajęciom z doświadczeniami i eksperymentami każdy uczeń lepiej zrozumie temat zajęć i na dłużej zapamięta.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz